Az Ég Urai - Harci repülőgépek
29.szám
McDonnel Douglas F-4C Phantom II
Az F4 Phantom II a sugárhajtású repülőgépek korának egyik legismertebb konstrukciója és a II világháború utáni időszak egyik legsikeresebb légi harceszköze.
Számos fegyveres konfliktusban bizonyította sokoldalúságát.
Az 50-es években gyártott gépet még hosszú időn keresztül szolgálatban tartották.
A Bureau of Aeronautics (Légügyi Hivatal) egyszemélyes fedélzeti vadászgép kidolgozására írt ki pályázatot 1952 szeptemberében.
A vesztesek közé tartozó McDonnel cég számított arra hogy elfogadják az ajánlatát, ezért nem maradt más választása mint indulni a pályázaton - mivel létkérdés volt számára az állami megrendelés.
A megrendelő és a pályázatot elnyerő McDonnel ötletei között voltak eltérések.
J79 helyett J65-ös hajtómű beépitése, gépágyúk eltávolítása, négy irányított rakéta elhelyezése a törzsben, más irányítási rendszer, jobb radar felszerelése melynek kiszolgálásához bővíteni kell a személyzetet.
1954 novemberében aláírták a szerződést két prototípus építéséről XAH-1 Phantom II megjelöléssel.
Az első prototípus 1958 május 27-én emelkedett a levegőbe, Robert C. Little berepülőpilótával.
Az első két felszállás alkalmával a hidraulikus rendszer nem működött hibátlanul, de kijavítása után a harmadik felszállás alkalmával a gép 1.68 M sebességet ért el.
1958 december 17-én az amerikai haditengerészet bejelentette vásárlási szándékát.
Első lépésben 21 (más források szerint 23) előszériás és 24 sorozatgyártású példányt rendeltek.
A vietnámi háború idején a Phantom fegyverzetének jelentős részét a kazettás bombák képezték.
A korábban használt Phantom II elnevezést 1959 július 3-án kapta meg hivatalosan a vadászgép.
1960-tól kezdték meg a próbákat a USS INDEPENDENCE repülőgép-hordozó fedélzetés.
1962-ig számos rekordot állított fel:
abszolút magasság: 28 852m,
maximális sebesség: 500km-es sugarú zárt körben 1958km/óra
maximális sebesség: 100km-es sugarú zárt körben 2237km/óra
emelkedési idő 3050 méter magasságra: 35 másodperc
emelkedési idő 12 000 méter magasságra: 77,15 másodperc
dinamikus magassági határ: 30 000 méter
maximális sebesség nagy magasságon: 2585km/óra
statikus magassági határ: 20 252 méter
sebesség 3km-es hosszúságú mérőbázis felett 53 méter magasságon: 1453km/óra
A Los Angeles és New York közötti távolságot 4 óra 48 perces rekordidő alatt sikerült megtennie a prototípusok egyikének.
A negyedik prototípuson átalakították a pilótafülke tetejét és a motor légbeömlő nyilásait, valamint új radart kapott.
Az ötödiket kisérleti jelleggel csak bombákkal fegyverezték fel.
A hatodikra hosszabb futószárat szereltek mely a startnál nagyobb felszállási szög elérését tette lehetővé, leszálláskor pedig jobb lengéscsillapitást biztositott.
A 18. példánytól kezdve – a korábbi 610 mm-es antennával szemben – 813 mm átmérőjű radarantennát használtak, ezzel lehetségessé vált a cél kiválasztása, rakéta rávezetése és a navigálás is.
A radar alatti burkolatba passziv infravörös érzékelőt épitettek.
A lokátor cseréje miatt lentebb kellett engedni a törzs orrát, hogy a pilóta jobban kilásson.
A McDonnel Stanley katapultülést brit gyártmányú Martin-Baker Mk5-re cserélték, a 40. példánytól pedig Mk H7 zéró-zérórendszerá típust használtak.
Kidolgoztak egy szárazföldi változatot is amely nem rendelkezett AIM-7 Sparrow rakétákkal, szabályozható légbeömlő-nyílással, és légi üzemanyag-utántöltés berendezéssel sem.
A futóművét vastagabb kerekekkel szerelték fel, fegyverzetét pedig egy darab 200mm-es Vulcan M61A-1 gépágyúval bővitették.
Hogy mennyire sikeres egy repülőgép volt azt bizonyítja az is, hogy megtalálható volt az amerikai köteléken kívül, Németországban ahol kiképző gép változatot csináltak belőle hogy felkészitsék a pilótákat, Iránban, Izraelben, Spanyolországban, Japánban, Törökországban.
Részt vett a vietnámi háborúban, Irak és Irán közötti fegyveres konfliktusban, „Sivatagi Vihar” hadműveletben, és az Arab-Izraeli összecsapásokban.
Adatok:
Típus-rendeltetés: nagy hatósugarú vadászbombázó, teljes egészében fémből készült srákánnyal és behúzható futóművel.
Személyzet: 2 fő (pilóta és navigátor)
Hajtómű: 2db, egytengelyes, egyáramú sugárhajtómű, háromfokozatú axiális turbinával szerelt General Electric J79-GE-15 gázturbina, egyenkénti tolóerő 45,8 kN (utánégetővel 75,6 kN)
Repülési jellemzők:
maximális sebesség tengerszinten: 1646km/óra,
maximális sebesség 12 000 méter magasságon 2306km/óra
utazósebesség: 925km/óra
minimális sebesség: 235km/óra
emelkedési sebesség: 230méter/másodperc
operativ szolgálati magassági határ: 21 640 méter
dinamikus magassági határ: 30 500 méter
utazórepülési magassági határ: 12 200 méter
utazórepülési hatósugár: 866 km
Tömegadatok:
szerkezeti tömeg: 12 700kg,
felszállótömeg: 20 900kg,
maximális felszállótömeg: 26 310kg
Méretek:
Szárnyfesztávolság: 11,70 méter
Hosszúság: 17,76 méter
Magasság: 4,95 méter
Szárnyfelület: 49,23 m2
Fegyverzet:
11 fegyverfelfüggesztő csomóponton helyezhető el
Törzs középső része alá 200mm-es Vulcan gépágyút tartalmazó konténerből egyet, 7,62mm-es géppuskát tartalmazó konténerből hármat szerelhettek fel.
Ezek helyébe bombákat vagy atombombát is felerősithettek.
Törzs aljában – félig besüllyesztve – 4 db AIM-7 Sparrow iányított rakéta rögzitésének lehetőségét alakitották ki.
Belső fegyverfelfüggesztő csomópontokon 2 vagy 3 bombát, illetve 2 db AIM-4D Falcon vagy AIM-7 Sparrow, vagy 1db AGM-12 Bullpup vagy AGM-45 Shrike vagy Walleye Mk 1 rakétát, a külsőkőn 1-6 bombát, vagy 1db AGM-45 vagy Walleye rakétát hordozhatott a gép.
Törzs alatti, központi és félszárnyak alatti, külső fegyverfelfüggesztő csomópontok mindegyikén 5db – nem irányitott rakétákat tartalmazó – konténer volt szállitható.
A törzs és felszárnyak alá gyújtóbombákat és napalmtartályokat is fel lehetett függeszteni.
Pót-üzemanyagtartályokat a törzs alatti vagy a külső fegyverfelfüggesztő csomópontokra erősitettek fel.
SZEMÉLYES VÉLEMÉNYEM A MODELLRŐl:
Nos általában automodelleket gyüjtök, de akad egy-két olyan példány amelynek egyszerűen nemtudok ellenállni.
Lévén a RUSSIANBOY nicket is azért választottam anno, mert lenyűgöztek mindig az orosz konstrukciók.
Gondoljunk csak a MIG-re, vagy a korábban bemutatott Mi-24es dupla-púpos kabinos helikopterre, autókban a Lada, Uaz, fegyverekben az Ak-47 és Dragunov mesterlövész puska és harcjárművekben meg pl a T55, T72 és még sorolhatnám.
Eleinte azt hittem hogy csak a modellt küldte az eladó lévén a csomag nem volt olyan nagy mint maga az ujság – vagyis a pár oldal – mérete, de aztán benne volt mikor kibontottam igy megnyugodtam.
Tulajdonképpen sajnáltam volna hogyha kimaradnak a tulajdonságok-jellemzők a modellről még ha igy elolvasva kinai is, hogy ez mi, meg az mi ami rá függeszthető meg hasonlók.
Ez a gép egy oroszos kinézetű, angolos nevű, amerikai masina :)
Ami miatt különösen tetszik az alulnézetből a mondhatni „mosolygós” szárnyfesztávolsága, hogy olyan a gép alulról nézve mintha mosolyogna.
Tudom nem vagyok normális hogy egy ilyen tulajdonság miatt tetszik ez a gép de biza igy van.
Talán kevesen tudják – vagy észre se vették - de a Függetlenség Napja cimű filmben is szerepelt igaz nem észrevehetően csak egy 2 másodperc erejéig mikor már az elnök (Bill Pulmann) irányitásával készülnek megtámadni az 51es körzet bázis felé tartó idegen űrhajót.
A köteléket látjuk oldalnézetből és a képernyő jobb alsó sarkában egy ilyen gép fordul éppen oldalra, és itt megint jön a mosolygós szárnyfesztávolság amiről felismertem :)
Amiből viszont mégis talán emlékezetes lehet, az a Vasmadarak II című repülős film.
Igaz ott csak csodálkoztam mai fejjel hogy úrja láttam azt a 80-as évekbeli filmet amit gyerekkoromban párszor megnéztem, hogy MiG-et mondtak rájuk :D
Emlékszem hogy talán a 2007-es Kecskeméti repülőnapon is ez volt a kedvencem, a kamerával szinte majdnem teljesen be zoom-oltam a seggén erőteljesen kicsapódó „zöldkártya” nyomát az égen, illetve a Tom Clancy’s : HAWX cimű arcade repülős játékban is gyakran utaztam eme szépséggel.
Néha csak ugy a sima Flight (repülés) üzemmódban minden célpont és harci támadás nélkül.