Amercom Helikopterek Világa
8.szám
MIL Mi-24 HIND
Fő tulajdonságai:
Ötlapátos főrotor
Behúzható kerekes futómű
Tandem elrendezésű pilótafülke
Magas felépités a törzsgerinbe szerelt hajtóművek miatt
A szállitotérbe mindkét oldalrol nyilnak az ajtók
Viszonylag hosszú, lefelé hajló szárnycsonkok a fegyverzet felfüggesztéséhez
Farok bal oldalán elhelyezett farokrotor
A névadója a helikopternek Mihail Mil akinek tervezőirodája 1967-ben kapta meg a megbizást egy harci helikopter kifejlesztésére.
A MI-24 épitésére a határozat 1968 május 6-án született meg.
Két darab TV3-117-es hajtóművet kapott.
Fegyverzete pedig félautomata rádióvezérlésű Sturm-V páncéltörő rakétákbolm 12,7 mm-es többcsövű géppuskákból állt.
A Szovjet és Orosz hadseregben is "Krokodil"-nak hivták NATO-kódja pedig a HIND (azaz Szarvastehén) volt.
Ellenfelei elismerését kivivta amikor az afganisztáni szovjet intervenció idején sorozatos csapásokat mért a Mudzsáhidok csapataira.
Számos más konfliktusban is részt vettek ezek a tipusok pl az Iraki-Iráni háboruban.
A leggyakoribb összeállitása fegyverzetet tekintve:
Az első törzs alatti tüzelőállásban elhelyezett 12,7mm-es négycsövű JakB géppuska, a szárnycsonkok alatti fegyverfelfüggesztő csomópontokra rögzitett konténerek 23mm-es GS-23L gépágyúval vagy egy darab 12,7mm-es JakB és két darab 7,62mm-es GSG géppuskával, valamint a 9K114 Sturm-V inditócsövek 9M114 Kokon-V irányitott rakéták számára.
Főrotor lapátjai ellenállnak a 12,7mm-es géppuska lövedékének és 5mm vastag páncélzattal rendelkezik.
A "V" változat védelmi rendszerének részét képezi az ASzO-2V zavaróeszköz (világitórakéta és infracsapda) kilövő.
Néhány példányt L-166V-1AE Iszpanka céziumlámpával is felszereltek mely alkalmas az infravörös irányitású rakéták vezérlésének megzavarására.
A V változatot igen gyakran L-006 Berjozsa radarbesugárzás- és befogásjelző készülékekkel is ellátják.
Harcászati-technikai adatok:
Tipus-rendeltetés: nehéz harci helikopter.Teljes egészében fémből készült sárkánnyal, behuzhato futóművel, ötlapátos főtororral és háromlapátos farokrotorral.
Személyzet: 3fő (pilóta, fegyverzetkezelő, műszerész + maximálisan 8 szállitott katona.
Hajtómű: 2db kétfokozatú axiálkompresszumos TV3-117V vagy TV3-117VMA gázturbina.
Felszállóteljesitmény: 1545 vagy 1618kW (2100-2200LE)
Utazóteljesitmény: 1103kW(1500LE)
Repülési jellemzők:
Maximális sebesség: 335km/óra
Utazósebesség: 264km/óra
Lebegési csúcsmagasság: 2000m
Maximális magassági határ: 4000m
Hatósugár harci terheléssel: 500km
Maximális hatótáv: 1000km
Tömegadatok:
Szerkezeti tömeg: 8500kg
Felszállótömeg: 11200kg
Maximális felszállótömeg: 11500kg
Méretek:
Rotorátmérő: 17,3m
Törzshossz: 17,5m
Szárnyfesztávolság: 6,66m
Magasság: 6,5m
Csöves fegyverzet: Állandó 12,7mm-es, négycsövű JakB-12,7 géppuska mozgatható USzPU-24 fegyvertoronyban (javadalmazás 1470lőszer)
Felfüggesztett fegyverzet: 2db GUV-1 konténer 12,7mm-es JakB géppuskával (javadalmazás 750lőszer) vagy 2db konténer 23mm-es GS-23L gépágyúval vagy 4db GUV-2 konténer AGSz-17A Plamja gránátvetővel (javadalmazás mindegyikben 300lőszer) a szállitott katonák kézifegyverei
Rakétafegyverzet:
4db irányitott 9M114 Kokon-V rakéta vagy 2db R-60 levegő-levegő rakéta
Nem irányitott rakéták: 4db UB-32A-24 konténer (összesen 128db Sz-5M1, Sz-5MO, Sz-5KPB, Sz-5KO vagy Sz-5-O rakéta)
vagy 4db B-8V20A konténer (összesen 80darab Sz-8DM, Sz-8BM, Sz-8KOM vagy Sz8Sz rakéta)
vagy 4darab B-13L1 konténer (összesen 20db Sz-13 vagy Sz-13T vagy Sz-13-OF rakéta)
vagy 4db Sz-24B rakéta
Bombák:
8db 100kg-os OFAB-100 bomba
vagy 4db 250kg-os OFAB-250 bomba
vagy 4db RBK250 bomba
vagy 2db FAB-500 bomba
vagy 2db KMGU-2 konténer
vagy 2 db ZB-500 gyujtóbomba napalmmal
Az első felszállási kisérlet még vezetőkábelen 1969 szeptember 15-én lett végrehajtva majd négy nappal később German Alfjorov pita már az első próbarepülést hajtotta végre.
Sokféle változat létezik belőle bár külsőleg mindegyik ugyanolyannak tűnik csupán kissé mások az adottságok.
Különböző tipusok: Mi-24U, Mi-24B, Mi-24D, Mi-24DU, Mi-24V, Mi-24P, Mi24VP, Mi-24R, Mi-24K
és nem utolsorban a mostani Die Hard 5ben is láthatjuk majd:D:D
SZEMÉLYES VÉLEMÉNYEM A MODELLRŐL:
Pénteken kora reggel az ujságos éppen bontogatta az ujságkötekeget és vágta le roluk az átkötött madzagot mikoris megkérdeztem hogy kapható-e a Helikopterek Világa legujabb száma.
Korábban érdeklődtem neten hogy pontosan mikor jelenik majd meg mivel nem vagyok rendszeres olvasója e lapnak.
(bár sokan nyilván ugyis a modell miatt veszik:))
Az ujságos mondta hogy nála nincsen most nem érkezett igyhát lesétáltam a másikhoz és annál volt.Nem is egy.
Érdekes hogy mindössze egy emelet különbség hogy van vagy nincs.
Mikor átvettem nem akartam elhinni hogy milyen bazi nagy ugyanis 1:72méretben - nyilván a kis Hongwell autok voltak a szemeim előtt - de nem akkora mivel persze a való életben is nagyobb egy helikopter egy autonál - igy meglepődtem milyen bazi nagy.
Alig fért be a táskámba a szendvicsem és a két üveg üditőm mellé de ha nehezen is be tudtam cipzározni.
Szerencsére szintén "modellformáju" kialakitású a blisztere nehogy megsérüljön.
Nos tudomásom volt korábban már erről a sorozatrol de a helikoptereket nem terveztem el gyüjteni mert nem jönnek be.
Viszont egy Mi-24-est már régóta szerettem volna.
Anno kb 5000Ft körüli értékben is licitáltam egy összerakott szépen megcsinált modellváltozatra de nem jött össze.
Az egyik katonai parádén - már nemtudom hol még talán anno Csobánkán vagy egyszer a fővárosban a Ligetben megrendezett katonai napon - láttam egy vitrinben egy fémből készült nagyon szép modellt.
Az igazat megvallva nem vagyok tőle elájulva de nagyon tetszik azért és végre van egy Mi-24es helikopter modellem:D
Bár kissé számomra kibránditó a jelzés az ujságon meg a talapzatán hogy Cseh zászlós változatot hoztak mivel inkább a szovjet verziót kellett volna mert ez a példány mind a mai napig erőt és tiszteletet parancsol nemcsak tulajdonságaival de megjelenésével-kinézetével is.